سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار و گزارش ها

چهارشنبه 88/9/11 4:34 عصر| | نظر


اقدامات صورت گرفته دربخش پالایشگاهی برای اصلاح الگوی مصرف

 خبرگزاری فارس: مدیر عامل پالایشگاه لاوان گفت: من معتقدم برای محقق کردن اصلاح الگوی مصرف باید در جهت بهینه‌سازی ظرفیت، تأسیسات، خطوط انتقالی و مقاوم سازی ساختمان‌ها و مخازن گام برداشت چرا که با انجام عملیات زیربنایی قادر به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری خواهیم بود.

هاشم نامور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: پالایشگاه لاوان به عنوان تنها پالایشگاه نفت جزیره لاوان در دل " خلیج فارس " به مساحت 80 کیلومتر واقع شده است، بر این اساس با توجه به شرایط جوی و محیطی این منطقه در جهت اصلاح الگوی مصرف، بهینه‌سازی ظرفیت را که از پیشرفت فیزیکی 50 درصدی برخوردار است و بسیاری از برنامه‌های دیگر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد: عمده کارکنان این پالایشگاه بومی و بالغ بر هزار و 200 نفر هستند، شرکت‌هایی که در این جزیره به فعالیت مشغول هستند شامل شرکت‌‌های لاوان، پخش و شرکت نفت فلات قاره است، تمامی کارکنان شاغل در شرکت‌های مذکور متشکل از متخصصان داخلی می‌باشند ضمن آنکه تمامی پروژه‌های در دست انجام توسط نیروهای داخلی تعریف و محقق می‌شود.
وی افزود: ظرفیت پالایش نفت خام این پالایشگاه حدود 30 هزار بشکه در روز است ضمن آنکه غیر از نفت در این پالایشگاه گاز مایع، بنزین، نفت گاز و نفت کوره در دست تولید می‌باشد.
مدیر عامل پالایشگاه لاوان ضمن تأکید به این موضوع که نفت کوره تولیدی پالایشگاه لاوان صادر و بنزین، گاز مایع و نفت گاز جهت مصارف داخلی هزینه می‌شوند، تصریح کرد: بنزین تولیدی این پالایشگاه از درجه اکتان استاندارد یعنی 87 برخوردار و جهت استفاده در جایگاه‌های کشور تحویل داده می‌شود.
وی با تأکید بر این مطلب که با مشکل چندانی جهت تولید مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: البته در صورتی که نیاز به بهینه‌سازی یا تحکیم ‌بخشی تأسیسات احساس شود سعی خواهیم کرد که قطعات مورد نیاز را در جهت حمایت از تولید داخل از تولیدکنندگان میهنی تأمین کنیم.
وی گفت:‌ این پالایشگاه نفت خام مورد نیاز خود را از شرکت فلات قاره دریافت و بخشی از نفت خام دریافتی را صادر و بخشی را نیز به قصد تأمین نیازهای کشور پالایش می‌کنیم.
نامور تأکید کرد: برای گذر از کاستی‌ها و برون رفت از مشکلات پیش‌رو طرح‌های بسیار زیادی در این پالایشگاه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به حدود صد پروژه در دستور کار اشاره کرد.
وی ضمن اشاره به این موضوع که اهم پروژه‌های مذکور محقق شده است، ادامه داد: از مهم‌ترین پروژه‌های در دست انجام این پالایشگاه می‌توان به طرح بهبود فرآیند بهینه‌سازی ظرفیت که متشکل از چهار پروژه بزرگ است، اشاره کرد. در این مسیر بعد از گذر از مراحلی همچون مطالعات امکان‌سنجی، طراحی بنیادی، ارزیابی محیط زیست و اخذ تأییدیه سازمان محیط زیست‌، اجرای پروژه به روش EPC در دستور کار قرار گرفت.
وی ارتقاء کمیت و کیفیت فرآورده‌ها، تغییر الگوی تولید و سیانت از محیط زیست را از عمده دلایل و اهداف مهم اجرای این پروژه‌ها برشمرد و متذکر شد: تولید فرآورده‌های این پالایشگاه بر اساس آخرین استاندارد روز دنیا " استاندار یورو 5 " می‌باشد، در قالب پروژه‌ مذکور چهار پروژه اصلی گنجانده شده است که احداث واحدهای تقطیر در جو یا در خلع با پیشرفت فیزیکی 73 درصد و احداث واحدهای تحت لیسانس بازیر بخش‌هایی مانند واحد هیدروتصفیه، واحد هیدرژن و واحد نفتای سبک و بنزین سازی دوم، واحد گوگرد زدایی سوخت جت و نفت گاز و واحد بازیافت گوگرد با پیشرفت فیزیکی 38 درصد و احداث سرویس‌های جانبی که شامل احداث 12 مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌ها، ساخت دیگ‌های بخار و ساخت دستگاه‌های تولید برق و آب که از پیشرفت فیزیکی 49 درصدی برخوردار هستند.
مدیر عامل پالایشگاه لاوان تصریح کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه‌های تولید تا حجم زیادی می‌تواند مشکلات پیش‌روی ما را تعدیل کند پروژه احداث تعویض خطوط لوله‌های انتقال است چرا که انجام این مهم تا کنون توسط کشتی‌ها به دلیل تنگناهای عملیاتی ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته بود بر این اساس به منظور تسریع در عملیات و برطرف ساختن تنگناهای عملیاتی و کاهش زمان بارگیری انجام این پروژه در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد:‌ در این راستا احداث خطوط لوله جدید بر روی اسکله و دو خط لوله در بستر دریا به طول دو کیلومتر با ظرفیت انتقالی هزار تن برای هر کدام از خطوط در دستور کار پالایشگاه قرار گرفت که با محقق ساختن این پروژه ما قادر خواهیم بود هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ هزینه‌ای و نیز پیشگیری از هدرروی در تمام بخش‌های اعم از بارگیری و انتقال با درایت برنامه‌های منسجم و اجرایی را تعریف و با کاهش هزینه‌های کلان در جهت اصلاح الگوی مصرف گام برداریم.
نامور تأکید کرد: حجم تولید بنزین این پالایشگاه در حال حاضر یک میلیون و 50 هزار لیتر و تولید سوخت جت در زمان مقرر حدود یک میلیون لیتر برآور شده است.
وی با اشاره به این موضوع که تمامی پروژه‌های در دست انجام این پالایشگاه تا پایان سال 89 محقق و راه‌اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد:‌ به غیر از پروژه‌های یاد شده پروژه دیگری به منظور مقاوم سازی تأسیسات و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌ها در برابر زلزله در دست اجراست که این پروژه در تمامی بخش‌های ابنیه‌ای " ساختمانی " مخازن و تأسیسات در دستور کار قرار گرفته است که به لحاظ پیشرفت فیزیکی در مرحله 40 درصدی می‌باشد.
 
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808070731


برگه‌ها

//////////////////////////////////////////////////////////

///////////////////////////////////////////

آرشیوها