اعتدال در انفاق و مصرف
چهارشنبه 88/9/11 4:25 عصر| | نظر
« وَالذینَ اذااَنفَقوا لَم یُسرفوُا و لَم یَفتروُاوَکانَبینَ ذلکَ قواماً»
( فرقان/ 67)
« آنان کسانى هستند که هرگاه انفاق کنند ، نهاسراف کنند و نه سختگیرى، بلکه در میان این دو، اعتدال مىورزند.»
این آیه،بیانگر یکى از مهمترین مسایل زندگى است که رعایت آن موجب آسایش و آرامش فرد و جامعه شده و باعث گشودن گرههاى مشکلات و برطرف شدن بسیارى از نابسامانىهاى اجتماعى و اقتصادى مىگردد . و مىتوانازآن به عنوان معجزه زندگى یاد کرد، و آن مساله اعتدال در انفاق و مصرف است.
اعتدال،یعنى میانهروى و حدفاصل بین افراط و تفریط، که چنینکارى از نظر اسلام در همه چیز ، محبوب و مطلوب است ، قرآن مسلمانان را به خاطر پیروى از اسلام، به عنوان «امت وسط» یعنى امت معتدل خوانده ومى فرماید: « وَکذلکَ جَعلناکُم اَمةٌ وَسَطاً»( بقره /143) اینگونه شما را امت میانه قرار دادیم.
امیرمؤمنان على(ع) آنان را که از راه اعتدال به سوى افراط یاتفریط کشانده مىشوند، جاهل خوانده و مىفرماید: « لا تَرَی الجاهِلُ الّامفرطا او مفرطا » همیشه جاهل را نمىنگرى جز این که یا زیادهروى مىکند، و یا کم مىآورد.
در آیه مورد بحث،که بیانگریکی ازنشانه های بندگان ممتاز خداست ، از یکى از شاخههاى مهم اعتدالى ، که مربوط به امور اقتصادى و زندگى اجتماعى است سخن به میان آورده،که نقش مهمى در اصلاح زندگى و سامان یافتنشؤون اجتماعى و خانوادگى دارد؛ و آن رعایتاعتدال در مصرف است ، یعنى انسان مسلمان، در انفاق و مصرف، نهاسراف مىکند و نهسختگیری، بلکه راه میانه ی بین این دو را برمىگزیند.
نکوهش اسراف در اسلام
اسراف،به معنى هرگونه زیاده روى و تجاوز از حد اعتدال در هرچیزى است که انسان آن را به جا مىآورد.
اسراف مصادیق مختلف دارد .یکى از شاخههاى آن،که در آیه موردبحث از آن نهى شده ، اسراف در مصرف است؛ مانند: اسراف در خوردن وآشامیدن، اسراف در دور ریختن غذاهاى اضافى ، اسراف در صرف هزینههاى گزاف در امور تجملى، تزیینى، تشریفات بى محتوا و...
حتى اگر در عبادت زیادهروى شود،مثلا در وضو یا غسل، آب بیش ازحدِّ عقلى و طبیعى مصرف گردد، اسراف است . بر همین اساس ،پیامبر(ص) فرمود: « فى الوضوء اسراف، و فى کل شىء اسراف » دروضو و در هر چیزى مىتواند اسراف راه یابد.
شخصى به نام عباسى به محضر امام رضا(ع)مشرف شد و پیرامون شیوه صحیح مصرف در خانه نسبت به هزینه زندگى،همسر و فرزند وسایر شوون سؤال کرد، حضرت رضا(ع) در پاسخ فرمود: « باید مصرف تو،به گونهاى باشد که بین دو کار ناپسند(اسراف وسختگیری) قرارگیرد. »
عباسى پرسید: منظورتان از این سخن چیست ؟ امام فرمود: آیا سخن خدا در قرآن را نشنیدهاى که اسراف و سختگیری را ناپسند مىشمرد ومىفرماید « والذین اذا انفقوا...»
« بندگان خداى رحمان کسانى هستند که هرگاه انفاق کنند، نه اسرافکنند و نهسختگیری، بلکه میان این دو(حد اعتدال)را مىگیرند» بنابراین در مورد معاش و هزینه زندگى اعضاى خانواده، در خرید ومصارف، میانه رو باش.
مطابق روایت دیگر، یک روز امام صادق(ع) در نزد شاگردان، همینآیه (67 فرقان) را تلاوت فرمود، آنگاه مشتى سنگریزه از زمین برداشت، محکم در دست گرفت و فرمود: این همان بخل و سختگیرىاست (که در آیه از آن نهى شده است) سپس مشت دیگرى برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن بر روى زمین ریخت و فرمود: این هماناسراف است، بار سوم مشت دیگرى برداشت و کمى دستخود را گشود،به گونهاى که مقدارى فرو ریخت، و مقدارى در دستش باقى ماند وفرمود: «این همان اعتدال بینسختگیری و اسراف است.»
در قرآن،در آیات متعدد از اسراف در مصرف و انفاق نهى شده است.به عنوان نمونه نظر شما را به چند آیه جلب مىکنیم :
1.« کُلوُا وَ اشرَبوا وَ لا تُسرفُوا». بخورید و بیاشامید ولىاسراف نکنید.( اعراف/31)
2.«وَ آتوا حَقَهُ یوم حَصادِه و لا تُسرفوا»( انعام/ 141)هنگام درو، حق زکات(غلات و...)را بپردازید، ولى (در انفاق)اسراف نکنید.
3.روایتشده، فقیرى به محضر پیامبر(ص)آمد و تقاضا کرد که آن حضرت پیراهنش را به او ببخشد. پیامبر(ص) پیراهن را از تن خود بیرون آورد و به او داد، و چون پوشش دیگر نداشت، در خانه به طورعریان نشست و حتى براى نمازبیرون نرفت، کافران درغیاب، آن حضرت را سرزنش کردند و به او چنین تهمت زدند که خواب و لهو، آن حضرت را از نماز بازداشته است. در این هنگام این آیه نازل شد: «ولاتجعل یدک مغلوله الى عنقک و لا تبسطها کلى البسط فتقعد ملوما محسورا» (اسراء 29) هرگز دستت را برگردنت زنجیر نکن(بخلنورز)و بیش از حد(اعتدال نیز)دستخود را مگشاى تا مورد سرزنشقرار گیرى و از کار فرو مانى.
براساس همین آیات و دستورهاى الهى، پیامبر(ص) فرمود: «ما مِن نَفَقَةٍ احبُّ الی الله مِن نفقة قصد و یبغض الاسراف» هیچ انفاقى درپیشگاه خدا محبوب تر از انفاق معتدلانه نیست. و خداوند اسراف درانفاق را دشمن دارد.
نیز بر همین اساس پیامبر(ص) و امیرمومنان على(ع) و سایرامامان علیهم السلامبسیار ساده مىزیستند، و از هرگونه تجمل گرایى وتشریفات پرهیز جدى مى نمودند.
امیرمومنان على(ع) براى کارگزاران خود چنین نامه مىنوشت:
«آدِقوُااَقلامَکُم، وَ قارِبوُابَینَسُطوُرِکُم، وَ احذِفوُاعَن فُضوُلِکُم ،واقصدوُالمَعانی، و ایّاکُم والاکثار، فانَّ اموالُالمُسلمینلا تَحتَمِلُ الضَّرر» سر قلمها را نازک تر کنید، بین سطرها را نزدیک نمایید، ازاستفادهواژههاى زاید بپرهیزید، معانى را هدف قرار دهید و از پرچانگى و زیاده روى دورى نمایید، زیرا نباید به ثروت مسلمانان آسیب برسد.
نیز فرمود: « آگاه باشید ؛بخشیدن مال در جاى ناروا، بریز وبپاش و بیهوده نمودن آن است، این گونه بخشش ، بخشنده را در دنیا بالا مىبرد، ولى در روز رستاخیز به پایین مىکشاند ، و در پیشمردم او را محترم مىکند، ولى در پیش خدا خوار مىگرداند . هرکس مال خود را در جاى نادرست و نزد ناشایستگان گذاشت، خداوند شکرآن مال را به او حرام مىنماید.»
در ادامه فرمود:«مَن اَنفَقَ شیئاً فىغَیرِطاعَةِ اللهفَهُوَ مُبذِرٌ» کسى که چیزى ازمال خود را در راه غیر خدا مصرف کند، چنین کسى اسراف کار است.
یاسر خادم مىگوید: روزى غلامان امام رضا(ع) میوه مىخوردند، ولىهنوز آن را به طور کامل نخورده، به گوشهاى مىانداختند، آن حضرت اینعمل اسراف کارانه آنها را دید و خشمگین شد . به آنها فرمود:
«سبحان الله! اگر شما به این میوهها نیاز ندارید، انسانهایىهستند که نیاز دارند، چرا دور مىریزید؟ آنها را نگه دارید و به نیازمندان بدهید.»
و امام صادق(ع) در ضمن نهى از دور افکندن هسته خرما، و نکوهش اسراف کاران فرمود: «حتى ته مانده آب ظرفى را به دور نریزید که اسراف است.»
پرهیز شدید امام خمینى از اسراف در مصرف
حضرت امام خمینى قدس سره، که در عمل به دستورات اسلام، بسیارجدى و نمونه بودند، در مورد اسراف در همه ابعادش و به ویژه درمصرف، حساسیت مخصوصى داشتند، به عنوان نمونه نظر شما را به سه مورد زیر جلبمی کنیم:
1- یکى ازمسؤولین دفتر امام خمینى قدس سره مىنویسد: یک بارمسؤول امور مالى، پشت یک پاکت چیزى نوشت و به امام داد . امامدر یک کاغذ کوچک جواب آن را داد و در زیر آن چنین نوشت: شما دراین قطعه کوچک نیز مىتوانستید بنویسید. »
از این رو آن برادر خورده کاغذها را جمع و جور مىکرد و درکیسهاى مىگذاشت، و هنگامى که مىخواست، براى امام چیزى بنویسد،روى آن کاغذ پارهها مىنوشت، امام هم زیرش جواب مىنوشتند.
2- خانم زهرا مصطفوى(دختر امام)از خاطرات دوران کودکىخود، چنین مىگوید:
درس امام در ساعت یازده و نیم تمام مىشد . ایشان در این هنگامبیست دقیقه با ما(که کودک بودیم) بازى مىکرد، سپس ده دقیقه به ظهر، براى انجام مقدمات نماز حاضر مىشد . امام با خرید اسباببازى خیلى مخالف بودند و مىگفتند: این پول باطلى است . باوسایلى مانندگِل، تیله درست مىکردیم، بعد مىچیدیم و مىگفتیم هرکس به این تیلهها بزند برنده است، بازى بیست دقیقه ما این گونهساده بود...
3-یکى از اعضای دفتر امام خمینى(ره) نقلمی کند: یک روز برطبق وظیفهاى که هر ماه بر عهده داشتیم، در پایان ماه صورتمخارج ماهیانه را(در جماران) به خدمت امام فرستادیم، و در ضمنآن مخارج خانه امام از مهمانىها، رفت وآمدهاى امام، پول برقخانهو ...را نوشته بودیم . هنگامى که صورت مخارج را نزد امام فرستادیم، پس از نیم ساعت حاج احمدآقا(فرزند امام) تلفن زد وگفت: از وقتى که صورت حسابرادادهاید، امام مرتب لب باغچه قدممىزند و سخت ناراحت است، زیرا مخارج خانه امام در این ماه ازده هزار تومان(آن عصر) تجاوز کرده است لذا امام مىفرماید:
«اگر خرج خانه من از ده هزار تومان تجاوز کند، من اصلا ازاین جا مىروم.»
حاج احمد آقا به من گفت: شما ببینید که خرج اضافى در این ماه چه بوده است،تا به آقا بگوییم و خیال امام راحتشود.
ما پس از جستجو در دفاتر، سه قلم خرج اضافه آن ماه را یافتیم که ابداً مربوط به خانه امام نبود ، است، مثلا:
- گازوئیلى که از خانه امام زیاد آمده بود ما گفتیم که آنرا در انبار حسینیه جماران بریزند.
- ماشینى که خانواده حضرت امام را مىبرد، و براثربىتوجهى راننده خسارتى به آن وارد شده بود ، و هزینهاى پیدا نموده بود.
- برزنتى براى خانه حضرت امام تهیه شده بود تا داخل منزل ایشان از بالاى پشتبام دیده نشود، زیرا پاسداران در آنجا پاس مىدادند.
صورت این چند قلم اضافه خرج را خدمت امام فرستادیم، درنتیجه ایشان احساس آرامش کرده و آسوده خاطر شدند. از همین یک نمونه مىتوان شدت پرهیز امام از اسراف و زیاده روى در مخارج خانه را به دست آورد.
دورى از تقتیر و سختگیرى
اعتدال در مصرف یکى از ویژگىهاى بندگان ممتاز الهى است، که در میانه دو چهره قرارگرفته است، نخست جنبه افراطى آن استکه از آن به اسراف و تبذیر یاد مىشود که بیان گردید، دوم جنبه تفریطى آن که چهره تفریط ، اعتدال در مصرف است که از آن به تقتیر یا سختگیرى و زندگى رنجآور تعبیر مىگردد . اسلام دین سمحه و سهله است، هرگز حاضر نیست که مسلمانان در سختى و رنج اقتصادىزندگى کنند . باید با کار و کوشش و سرپنجه تدبیر، شکل زندگى رابه شیوهاى تبدیل کرد که موجب وسعت در زندگى و آسایش گردد.
پیامبر اکرم(ص)همان گونه که از اسراف جلوگیرى مىکرد، بهموازات آن از اقتار وسختگیری در زندگى، نهى مىنمود.
رسول اکرم(ص)فرمود: «اِنَّ مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِمِ اَن یشبهَهُ وَلَدَه....»
" از سعادت و خوشبختى انسان مسلمان،آن است که داراى فرزندى باشدکه در نیکى، شبیه به خود اوبوده و نیز داراى همسر زیبا و دیندار، ومرکب راهوار و خانه وسیع باشد."
در ماجراى ابولبابه( گفتن یک راز نظامى حکومت اسلامى به یهودیان ) به گناه خود پى برد و توبه حقیقى کرد و پس ازمدتى آیه 102 سوره توبه در پذیرش توبه او از جانب خداوند نازلشد، پیامبر(ص)با تلاوت آن آیه، به او بشارت داد. ابولبابه بهپیامبر(ص)عرض کرد: اجازه بده به شکرانه قبول شدن توبهام، نصفاموالم را انفاق کنم . پیامبر(ص)اجازه نداد. او عرض کرد: اجازه بده یک سوم آن را انفاق کنم، پیامبر(ص) اجازه داد.
این که پیامبر(ص)اجازه انفاق نصف اموال او را نداد، براین اساسبود که وی و خانوادهاش،گرفتار سختى و تنگنا در معیشت نگردند.
این بحث را باذکر روایتی به پایان می بریم :
یکى از مسلمانان مدینهکهداراى چند کودک بود، و شش غلام داشت، در بستر مرگ قرار گرفت. قبل از مرگ خود بهخاطر جلب پاداش الهى، شش غلامش را آزاد نمود. پس از آن که ازدنیا رفت، مسلمانان پس از غسل و تکفین، او را به خاک سپردند.سپس ماجراى او را در مورد آزادسازى غلامان، و فقر فرزندانش بهآن حضرت خبر دادند. پیامبر(ص) فرمود:
«اگر من اطلاع مىیافتم نمىگذاشتمجنازه او را در قبرستان مسلمانان دفن کنید، زیرا او کودکان خودرا از ثروتش بىنصیب نمود، و آنان را فقیر و بىپناه گذاشت، تا دست گدایى به سوى مردم دراز کنند.»
این ماجرا در عین آن که بیانگر نکوهش اسراف در انفاق است ، نیز حاکى از آن است که نباید موجب سختى و فشار در زندگى اعضاء خانواده شود . بلکه باید اعتدال در مصرف را با توجه به همهجوانب رعایت نمود.
برگهها
//////////////////////////////////////////////////////////آرشیوها
غیرآرشیویها
پیوندهای روزانه
-
پیام مقام معظم رهبری در مورد سال اصلاح الگوی مصرف [11]
نگاهی اجمالی به الگوی مصرف از منظر قرآن [23]
الگوی مصرف از دیدگاه بزرگان [21]
الگوی مصرف از دیدگاه امام [18]
پیامدهاى اسراف در جامعه اسلامى [22]
خانواده و اسراف [15]
می خواهید سوخت کمتری مصرف کنید؟پس بخوانید [22]
راه بندان در راه اصلاح الگوی مصرف [11]
تجربه موفق ژاپن [132]
اصلاح الگوی مصرف با چاپ سبز [12]
شیرازیها خانه سبز میسازند [12]
در صنعت هم میتوان از اسراف برق جلوگیری کرد. [35]
رعایت اصول میانه روی در مصرف [18]
اسراف و تبذیر در قرآن و سنت [61]
زنان ، صرفه جویی و محیط زیست [13]
[آرشیو(23)]